RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
Tarikh
/ Hari : 31.10. 2012 / Rabu
Masa : 9.00
– 9.30 ( 30 minit )
Kelas : 1
Terbilang
Bil.
Pelajar : 35 orang
M
/ Pelajaran : Matematik
Tajuk : Pecahan
Standard
Kandungan : 3.1 Mengenal pasti konsep satu perdua
dan satu
perempat.
Standard
Pembelajaran : i)
Mengenal pasti satu perdua dan satu perempat
dengan menggunakan perkataan ‘setengah’,
‘separuh’ dan ‘suku’ dengan menggunakan
bahan
konkrit, gambar dan lipatan kertas.
Objektif : Murid
berupaya untuk :
i. Menyebut nama pecahan satu perdua
dan satu perempat.
ii.
Menamakan pecahan ‘separuh’, ‘setengah’ dan ‘suku’.
Bahan
: Kad gambar pecahan, manila kad, kad
puzzle
Nilai : Bekerjasama, tolong-menolong, prihatin
EMK : Keusahawanan,
kreatif & inovatif dan teknologi.
Pengetahuan
Sedia Ada : Murid telah didedahkan dengan perkataan
‘separuh’ dan
‘setengah’ dalam kehidupan seharian.
Langkah/Masa
|
Isi
Pelajaran
|
Aktiviti
Pengajaran Pembelajaran
|
Catatan
|
|
Aktiviti
Guru
|
Aktiviti
Murid
|
|||
Set
Induksi
(5
minit)
|
1. Melipat kertas menjadi pecahan satu perdua
dan satu perempat..
|
1. Memberi murid kertas dan melipat
bersama-sama kepada satu perdua dan satu perempat.
2. Memperkenalkan murid pecahan.
|
1. Melipat kertas bersama-sama guru seperti
yang diarahkan.
2. Mengenali pecahan satu perdua dan satu
perempat.
|
Kertas
A4
|
Langkah
1
(10
minit)
|
1. Konsep pecahan
|
1. Memperkenalkan konsep pecahan, satu perdua
dan datu perempat.
2. Memperkenalkan istilah ‘separuh’,
‘setengah’ dan ‘suku’.
3. Mempamerkan kad gambar pecahan dan minta
murid memberikan jawapan.
4. Melukis gambar pecahan di papan putih dan
minta murid menulis jawapannya.
|
1. Mengenal istilah ‘separuh’, ‘setengah’ dan
‘suku’.
2. Memberi jawapan bagi kad gambar pecahan
yang ditunjukkan guru.
3. Menulis jawapan bagi pecahan di papan
putih.
|
Gambar
pecahan
Kad
perkataan
|
Langkah
2
(10
minit)
|
1. Permainan matematik
‘Puzzle’
|
1. Membahagikan murid kepada lima
kumpulan. Setiap kumpulan dibekalkan
dengan
:
a. kad manila
b. kad puzzle
2. Minta kumpulan menyusun kad-kad puzzle
menjadi gambar pecahan yang lengkap di atas manila kad.
3. Mempamerkan hasilan kerja setiap kumpulan.
|
1. Menyusun kad-kad puzzle menjadi gambar
pecahan yang lengkap secara kumpulan.
2. Hasilan kerja kumpulan dipamerkan.
|
Kad
Puzzle
Manila
kad
|
Langkah
3
(5
minit)
|
1. Pengukuhan
melalui
latihan.
|
1. Mengedarkan lembaran kerja dan minta murid menjawabnya.
|
1. Menjawab soalan yang diberi.
|
Lembaran
kerja
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan